دستورالعمل رعایت HSE عمومی

دستورالعمل رعایت HSE عمومی

دستورالعمل رعایت HSE عمومی

از هدف از تهية اين دستورالعمل رعايت و افزايش سطح ایمنی و بهداشت ، (عمومي و فردي) و محیط زیست درکارگاه و کمپ و دفترمرکزی و پيشگيري ازعوارض و بيماري هایي که منشاء بهداشتي دارند، می باشد.

آب آشاميدني :

در کليه کارگاه ها بايد آب آشاميدني سالم و کافي در مخازن سر بسته و محفوظ نگهداري شده و در دسترس پرسنل قرار گيرد.

آب آشاميدني بايد مطابق استانداردهاي بهداشتي بوده و براي اين منظور مي بايست آزمایشات فيزيکي، شيميایي و باکتريولوژيکی بصورت دوره ای روي آن صورت پذيرد.

آب آشاميدني کارگاه بايستي از لوله کشي شهر و یا آب بسته بندی شده تامين شود. در غير اين صورت بايستي توسط مسئولين ايمني کلر زني گردد و ميزان کلر باقي مانده آن در طول روز ثبت گردد.

ميزان کلر باقي مانده آب آشامیدنی می بایست در حد 5/0 پي پي ام باشد. در کارگاه هاي مناطق گرمسير و فاقد شرايط بهداشت عمومي مناسب و در فصول گرم سال مي توان ميزان کلر باقي مانده را تا 8/0 پي پي ام افزايش داد.

بهترين درجه حرارت آب آشاميدني بين ٥ تا ١٠ درجه سانتي گراد است. باید توجه داشت خنک کردن آب نبايستي مستقيما توسط يخ صورت پذيرد.

به افرادي که در محيط هاي گرم فعاليت مي کنند بايد قرص هاي نمک داده شود و يا آب آشاميدني به شکل محلول يک هزارم درصد جهت جلوگيري از کاهش املاح بدن در اثر تعريق در اختيار پرسنل قرار گيرد.

استفاده از ليوان عمومي براي آشاميدن مايعات ممنوع است.

آشپزخانه و سالن غذا خوري :

کليه پرسنل آشپزخانه و رستوران و سایر افراد مرتبط با مواد غذایي موظفند قبل از شروع بکار از طریق معرفی واحد HSE کارگاه به مراکز بهداشتی درمانی وابسته به وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی اقدام به دریافت کارت معاینه پزشکی معتبر(کارت بهداشت) نمایند.

کليه پرسنل آشپزخانه و رستوران و سایر افرادی که به نحوي با مواد غذایي سروکار دارند بايد قبل از استخدام کليه آزمايشات پزشکي را انجام داده و هر شش ماه يکبار معاينات طبي از جمله فقدان آلودگي انگلي، پوستي و تنفسي در آنها مورد بررسي قرار گيرد.

کليه پرسنل آشپزخانه و رستوران و سایر افراد مرتبط با مواد غذایي موظفند دوره آموزش بهداشت عمومی را زیر نظر سرپرستHSE  کارگاه طی نموده و گواهینامه مربوطه را دریافت نمایند.

در صورت تشخيص هر نوع آلودگي (انگلي – پوستي– تنفسي) در هر يک از پرسنل فوق بلافاصله بايستي نسبت به درمان ايشان اقدام نمود. ادامه کار ايشان با مواد غذایي تا بهبودي کامل و تائيد پزشک ممنوع خواهد بود.

کليه پرسنلي که به هر نحو با مواد غذایي سروکار دارند بايستي داراي روپوش(حتی المقدور با آرم شرکت ، شلوار و کفش سفيد، دستکش يکبار مصرف و کلاه مخصوص باشند.

کليه پرسنلي که به هر نحو با مواد غذایي سروکار دارند باید دارای کمد شخصی به همراه وسایل نظافت، شتشو و استحمام اختصاصی باشند.

کليه پرسنل آشپزخانه و رستوران می بایست قبل از آغاز کار روزانه استحمام نمایند.

کليه پرسنل آشپزخانه و رستوران موظفند اصول بهداشت فردی را رعایت نمایند.

تهيه و تامين مواد غذایي مورد نياز افراد کارگاه بايد با رعايت کامل اصول بهداشتي صورت گيرد.

5کلیه مواد اولیه تهیه غذای پرسنل کارگاه بايد از مواد غذایی با کیفیت و استاندارد و از مراکز فروش معتبر تهیه گردد.

نوع و میزان مواد اولیه غذایی وارد شده به آشپزخانه کارگاه می بایست در دفتر آشپزخانه ثبت شده و قابل پیگیری باشند.

ظروف غذاخوري همواره بايد پاک و عاري از هر گونه آلودگي باشد.

محل شستشو و نگهداری ظروف باید در مجاور محل پخت و مجزا و مستقل از آن باشد.

ظروف باید در ظرفشویی حداقل دو مرحله ای(شستشو- آبکشی) یا توسط دستگاه های اتوماتیک شسته شود.

هر لگن یا هر واحد ظرفشویی باید مجهز به آب گرم و سرد و متناسب با تعداد ظروف باشد.

ظروف پس از شستشو در محل مناسب ( قفسه مجهز به آب چکان) و بدون استفاده از پارچه و حوله و امثال آن خشک شده و سپس در قفسه مخصوص ظروف نگهداری شود.

قفسه، ویترین و گنجه ها باید قابل شستشو و نظافت بوده و مجهز به درب و شیشه سالم و همیشه تمیز و فاصله کف آنها از زمین حدود 20 سانتی متر باشد.

پیشخوان و میز کار تهیه مواد غذایی باید سالم و سطح آن از جنس قابل شستشو و فاقد هر گونه کشو و قفسه بوده و فضای زیر آن نیز نباید مورد استفاده قرار نگیرد.

ميزهاي غذا خوري بايد هميشه عاري از هر گونه آلودگي و چربي باشد.

مواد غذایي فاسد شدني بايد بصورت تازه تهيه شده و در يخچال و سردخانه نگهداري شود.

قراردادن مواد غذایی پخته و خام و شسته شده و نشسته در کنار هم در یخچال ممنوع بوده و یخچال و سردخانه همواره باید تمیز و عاری از هر گونه بوی نامطبوع و مجهز به دماسنج سالم باشد.

کلیه سبزیجات و صیفی جات خام مورد استفاده در تهیه مواد غذایی می بایست در محل مخصوص با آب سالم و مایع ضدعفونی کننده شسته شده و پس از آبکشی مصرف شود.

مواد غذایی مانند بستنی، آبمیوه، انواع لبنیات و امثال آنها باید در ظروف بسته بندی یکبار مصرف مورد تائید وزارت بهداشت و ساخته شده از مواد اولیه تازه و مرغوب تهیه گردد.

کف ساختمان اماکن غذایی باید از جنس مقاوم، صاف، بدون درز، قابل شستشو، دارای کفشوی مجهز به شترگلو و توری ریز و دارای شیب مناسب بطرف کفشوی فاضلابرو باشد. پوشش بدنه دیوار آشپزخانه و انبار مواد غذایی تا ارتفاع حداقل چهار متر سنگ، کاشی یا سرامیک و از ارتفاع چهار متر به بالا می تواند از جنس سیمان صاف و صیقلی و به رنگ روشن باشد.

ساختمان دیوار و سقف اماکن مواد غذایی باید از مصالح مقاوم، صاف، بدون درز و شکاف و به رنگ روشن بوده بطوری که از ورود حشرات و جوندگان جلوگیری بعمل آورد. پوشش بدنه دیوار رستوران از کف تا ارتفاع 120 سانتی متری از جنس سنگ،کاشی یا سرامیک و از این ارتفاع تا زیر سقف با رنگ قابل شستشو پوشیده شود. 

کليه درب ها و پنجره هاي محل آشپزخانه و رستوران بايستي از جنس مقاوم، بدون خوردگی،  شکستگی، زنگ زدگی و قابل شستشو بوده و پنجره ها و درب های مشرف به فضای باز مجهز به توری سالم و مناسب و همچنین فنردار باشد بطوری که از ورود حشرات، جوندگان و سایر حیوانات جلوگیری نماید.

زباله دان درپوش دار، زنگ نزن، قابل شستشو، قابل حمل و با حجم مناسب و تعداد کافی و مجهز به کیسه زباله می بایست در محل مناسب موجود باشد.

کف آشپزخانه بايد با محلول چربي زدا پس از فعالیت روزانه شسته شود.

کلیه اماکن مرتبط با مواد غذایی می بایست دارای سیستم جمع آوری و دفع بهداشتی فاضلاب مورد تائید سرپرست HSE کارگاه باشد و از دفع و رهاسازی هر گونه فاضلاب و پساب تصفیه نشده به معابر جلوگیری شود.

ورود افراد متفرقه به داخل محوطه آشپزخانه اکيدا ممنوع است.

استعمال دخانيات در محوطه آشپزخانه و رستوران توسط کليه پرسنل اکيدا ممنوع است.

تخته مخصوص برش مواد غذایي در پايان هر روز بايد نمک سود گردد.

قرار دادن غذاهاي گرم در سردخانه و يخچال ممنوع است.

جنس و  ظروف مورد استفاده در مراحل مختلف طبخ و توزیع مواد غذایی می بایست مورد تائید اداره استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی باشد.

کلیه ظروف شکستنی باید تمیز، بدون ترک خوردگی و لب پریدگی بوده و وسایل و ظروف فلزی مورد استفاده در تهیه ، نگهداری و مصرف مواد غذایی باید سالم، صاف و بدون زنگ زدگی بوده و پس از هر بار مصرف شسته شده و بر حسب ضرورت ضدعفونی گردیده و در ویترین و گنجه محفوظ نگهداری شوند.

استفاده از دیگ و ظروف مسی اعم از اینکه سفیدکاری شده یا نشده باشد، گوشکوب و قاشق چوبی و سربی، قندان بدون درپوش مناسب، ظروف فاقد درب ثابت و مخصوص برای عرضه نمک- فلفل- سماق- شکر و امثال آنها ممنوع می باشد.

استفاده از انبرک مخصوص از جنس استنلس استیل برای برداشتن خرما، خیارشور، قطعات پنیر و امثال آنها الزامی است.

مواد غذایی دارای خاصيت خورندگي مانند آبليمو ، ماست، سرکه، رب و آبغوره را نبايد در ظروف مسي يا آلومينيمي نگهداري نمود.

استفاده از مواد غیر استاندارد از جمله کاغذهای بازیافتی و کاغذهایی که تمیز نباشد روزنامه و همچنین کیسه های پلاستیکی جهت پیچیدن و بسته بندی مواد غذایی ممنوع است.

نگهداري مواد ضدعفوني کننده و پاک کننده در مجاورت مواد غذایي ممنوع است.

نگهداری هر گونه وسایل اضافی و مستهلک و مستعمل و مواد غذایی غیر قابل مصرف و ضایعات در آشپزخانه و کلیه اماکن غذایی ممنوع می باشد.

استفاده از مواد غذایی غیر قابل استفاده و تاریخ مصرف گذشته به هر نحو در کارگاه اکیدا ممنوع می باشد.

تماس پرسنل مواد غذایی که داراي بريدگي روباز بخصوص روي دست ها هستند با مواد غذایي ممنوع می باشد.

به منظور رعايت نظافت و بهداشت محيط کار محوطه آشپزخانه و رستوران بايد نسبت به جمع آوري و دفع به موقع هر گونه مواد غذایي زائد و چربي زا از سطوح اقدام گردد.

هر کارگاه که پرسنل در آن محل غذا صرف مي نمايند بايد داراي محل مخصوصي با وسعت کافي و تعداد لازم ميز و نيمکت براي افرادی که در يک زمان غذا صرف مي کنند باشد.

صندلی ها و نیمکت ها بایستی سالم و تمیز باشد و سطح میزها باید صاف، تمیز، سالم، بدون درز و روکش آنها از جنس قابل شستشو و به رنگ روشن باشد.

محل غذا خوري بايد داراي روشنایی استاندارد بوده و پيوسته طبق اصول بهداشتي پاکيزه نگهداري شود.

نگهداري و خوردن هر نوع مواد غذایي شخصي در محل کار و در هر زمان ممنوع است.

انبار کردن مواد اوليه يا خام مواد غذایي بايد در اتاق هاي خشک، دارای تهويه و عاري از حشرات و جانوران به خصوص موش انجام گيرد.

قفسه بندی و پالت گذاری در انبار مواد غذایی بنحو مطلوب و مناسب می بایست صورت گیرد.

بايستي از تابش مستقيم نور خورشيد به داخل انبار مواد غذایي جلوگيري به عمل آورد.

انبار مواد غذایي هر سه ماه يکبار بايد کاملا تخليه و ضدعفوني گردد.

نصب حشره کش برقي در انبار مواد غذایي و سالن پخت و سروغذا ممنوع است.تنها با تائيد سرپرست HSE کارگاه در ورودي سالن غذا خوري نصب حشره کش برقي مجاز است.

برای حمل و نقل و جابجایی مواد غذایی فاسد شدنی مانند انواع گوشت دام و طیور و آبزیان، مواد پروتئینی، فرآورده های خام و پخته غذایی دام و طیور و آبزیان، شیر و محصولات لبنی و امثال آن باید از وسایل نقلیه مخصوص مجهز به سردخانه سالم و مورد تائید وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی استفاده گردد.

نصب هود با ابعاد متناسب، جنس مناسب و مجهز به هواکش با قدرت مکش کافی در بالای تجهیزات پخت مواد غذایی الزامی است.

نظافت عمومي :

ديوار ها، سقف، پنجره ها، شيشه ها و درب هاي ساختمان ها بايد طبق برنامه زمان بندی مشخص شسته و تمیز شود و همواره پاکيزه باشد.

در محل هاي مختلف کارگاه بايستي به تعداد کافي ظروف مخصوص براي ريختن زباله در نظر گرفته شود. اين ظروف بايد قابل شستشو بوده و در شرايط مناسب بهداشتي نگهداري و گندزدایي شوند.

کليه پرسنل موظفند در نظافت عمومي سطح کارگاه کوشا بوده و با مسئولين ايمني همکاري لازم را بعمل آورند.

مبارزه عليه حشرات و جوندگان موذي طبق برنامه هاي سم پاشي مصوب سرپرستHSE  کارگاه در سطح انجام خواهد شد.

هنگام سمپاشي و ضدعفوني کردن محيط کارگاه و خوابگاه ها ضمن استفاده از سم مناسب بايد زمان مناسب را نيز در نظر گرفت و کليه اصول ايمني و بهداشتي را براي جلوگيري از خطرات احتمالي رعايت کرد.

خارج نمودن مواد زائد و زباله ها از کارگاه بايستي روزانه و به شکل منظم و کاملا بهداشتي و توسط مراجع ذیربط صورت پذيرد.

سپتيک ها بايستي هر سه ماه يکبار توسط آب آهک ضدعفوني گردد.

وجود برنامه منسجم جهت جمع آوري زباله هاي کارگاه و نخاله های ساختمانی الزامي است.

رها نمودن فاضلاب در محوطه داخل و خارج کارگاه اکيدا ممنوع است.

می بایست از حضور و تردد سگ، گربه و سایر حیوانات وحشی در کارگاه جلوگیری شود.

ورود و نگهداری هر گونه حیوان اهلی و وحشی در خوابگاه ممنوع می باشد.

پرسنل موظف به رعایت نظافت و بهداشت در خوابگاه ها هستند.

سرويس هاي بهداشتي :

هر کارگاه بايستي داراي تعداد کافي سرویس بهداشتی (توالت و دستشویی) مجهز به آب سرد و حتی المقدور آب گرم باشد و ساختمان آن بايد طوري باشد که بوي موجود در محل توسط هواکش به خارج منتقل گردد.

به ازاء هر ٢٥ نفر در کارگاه بايستي يک سرويس بهداشتي(توالت و دستشویی) در نظر گرفته شود.

سرویس بهداشتی باید دارای صابون مایع و مجهز به خشک کن مناسب و بهداشتی باشد. وجود  زباله دان درب دار به همراه کیسه در دستشویی ها الزامی است.

شستشو و گندزدائي منظم و مرتب سرويس هاي بهداشتي الزامي است.

هنگام ضد عفوني کردن سرويس هاي بهداشتي، مخلوط کردن جوهر نمک و مايع سفيد کننده اکيدا ممنوع است.

هر کارگاه بايد داراي حمام باشد. جنس سطوح حمام ها بايد قابل شستشو بوده و به ازاء هر بيست نفر يک حمام در نظر گرفته شود.

کلیه دستشوئی ها و حمام ها بایستی دارای نور کافی باشند.

کلیه دستشوئی ها و حمام ها بایستی دارای تجهیزات مانند شلنگ ، سر دوش و شیر آلات مربوطه و غیره باشند.

کمپ های مدیریتی و مهمانان :

پرسنل خدمات کمپ های مدیریتی و مهمانان بایستی دارای کارت بهداشت از مراجع ذیصلاح منطقه باشند.

پرسنل خدمات کمپ های مدیریتی و مهمانان بایستی دارای روپوش سفید و تمیز (ترجیحا با آرم شرکت) شلوار و کفش مناسب و تمیز باشند.

پرسنل خدمات کمپ های مدیریتی و مهمانان بایستی دارای موها و ناخن های کوتاه و مرتب باشند.

پرسنل خدمات کمپ های مدیریتی و مهمانان نبایستی بیش از 25 سال سن داشته باشند.

کلیه کمپ های مخصوص میهمانان بایستی توسط پرسنل خدمات بطور روزانه مورد بازدید قرار گرفته و نسبت به رفع معایب بهداشتی از قبیل تخلیه سطل زباله ، پاکسازی و مرتب کردن یخچال ، پاکسازی و نظافت سرویس ها ، شستشوی ظروف ، تعویض ملحفه های استفاده شده ، مرتب سازی تختها ، جارو برقی کشیدن اماکن مختلف کمپ مانند محل خواب و نشیمن و ... ، گرد گیری اسباب موجود و غیره اقدام گردد.

کلیه پرسنل خدماتی در هنگام بیماری نبایستی به ارائه خدمت مبادرت ورزند.

پرسنل خدمات کمپ های مدیریتی و مهمانان نبایستی سیگار استعمال نمایند.

وجود دمپایی در کمپ های مدیریتی و میهمانان الزامیست.

سرویس های موجود در کمپ های مدیریتی و میهمانان بایستی حتما دارای لوازم بهداشتی مورد نیاز از قبیل صابون ، شامپو ، مایع دستشویی ، دستمال یکبار مصرف ، سطل زباله و آیینه و همچنین دارای نور کافی  و تهویه هوا باشند.

دفتر مرکزی

پرسنل خدمات در دفتر مرکزی بایستی دارای کارت بهداشت از مراجع ذیصلاح باشند.
پرسنل خدمات دفتر مرکزی بایستی دارای روپوش سفید و تمیز (ترجیحا با آرم شرکت) شلوار و کفش مناسب و تمیز باشند.
پرسنل خدمات دفتر مرکزی بایستی دارای موها و ناخن های کوتاه و مرتب باشند.
پرسنل خدمات دفتر مرکزی در هنگام بیماری نبایستی به ارائه خدمت مبادرت ورزند.
پرسنل خدمات دفتر مرکزی نبایستی سیگار استعمال نمایند.
در هر طبقه از ساختمان دفتر مرکزی بایستی حداقل یک سرویس بهداشتی مجهز به آب سرد و گرم ، شیرآلات مناسب ، سیفون سالم ، مایع دستشویی ، دستمال یکبار مصرف ، سطل زباله و همچنین دارای هواکش و نور کافی باشند.
پرسنل خدمات دفتر مرکزی موظفند که بصورت روزانه کلیه سطل های زباله را تخلیه نموده و پس از جمع آوری زباله ها آنها را در محل هایی که شهرداری تعیین کرده است قرار دهند.
پرسنل خدمات دفتر مرکزی موظفند که بصورت روزانه کلیه یخچال ها را بازدید و از مواد فاسد و یا غیر قابل استفاده پاکسازی نمایند.
پرسنل خدمات دفتر مرکزی موظفند که بصورت روزانه کلیه وسایل تهیه چای را بطور کامل بشویند.
نظافت راه پله ها و واحد ها و اتاق ها برای حداقل هفته ای یکبار الزامیست.
محل های غذا خوردن پرسنل بایستی تمیز و عاری از هرگونه آلودگی باشند.
کلیه اتاقها بایستی مجهز به سیستم های سرمایشی و گرمایشی مناسب باشند.
استعمال دخانیات در کلیه اماکن ساختمان برای کلیه پرسنل ممنوع است.
کلیه اماکن ساختمان مرکزی بایستی سالی یکبار سمپاشی گردد.
کلیه پرسنل شاغل در دفتر مرکزی موظف به همکاری با پرسنل خدماتی هستند.
نکات ایمنی
استفاده از اين تجهيزات ممنوع است .
کليه پرسنل بايد دقت نمايند پس از اتمام کار برق دستگاه ها را قطع نمايند .
در صورت معيوب بودن دستگاه ها و ماشين آلات بايد به مسئول ذيربط اطلاع داد . اقدام به تعميرات به شکل شخصي اکيدا ممنوع لست .
نصب حفاظ مناسب برروي کليه قسمت هاي يک دستگاه که مي توانندباعث حادثه گردندالزامي است.
قبل از شروع به کار جهت روغنکاري ، تنظيم و تعمير دستگاه آن را بايد متوقف نمود و برق اصلی آن را قطع و تابلوي ( دستگاه تحت تعمير است ) هنگام تعميرات روي حتما آن نصب شود .
پس از اتمام عمليات تعميراتي بايد کليه حفاظ هاي ماشين آلات ، نرده هاي حفاظتي و غيره را دوباره در جاي خود نصب کرد .
استفاده از ابزار کار ناقص ممنوع است و آنها را بايد در محلي جدا از ابزار سالم نگهداري نمود .
پخش کردن و رها کردن ابزار در محوطه کار اکيدا ممنوع است .
 قرار دادن ابزار تيز و برنده در داخل جيب لباس کار ممنوع است .
رها کردن ابزار کار بر روي محل هاي مرتفع به طوريکه امکان سقوط آنها وجود داشته باشد ممنوع است .
از تماس کابل هاي برق با مواد نفتي ، سطوح داغ و يا مواد شيميایي بايد جلوگيري کرد .
بايد توجه نمود استفاده غلط از لوازم حفاظت فردي از عدم استفاده آنها خطرناکتر است .
اشياء و مواد لغزنده از قبيل پيچ و مهره و شن و ماسه نبايد در محوطه پخش باشند . جمع آوري آنها در يک محل مناسب و حفاظت شده الزامي است .
کليه کارکنان پس از خاتمه کار و قبل از ترک کار بايد محوطه را تميز ، مرتب و ايمن نمود و کليه ابزار ، داربست ها ، وسایل و خرده ريزها و هر گونه جنس مصرف شده را از محل دور نموده و سپس محل کار را ترک نمايند .
استفاده از مواد نفتي مانند بنزين و انواع حلال ها براي نظافت سطح کارگاه اکيدا ممنوع است .
توجه به علايم ايمني و تبعيت از آنها براي همگان الزامي است .
هنگام برداشتن مواد شيميایي از ظروف بايد از مکنده ها استفاده نمود .
قبل از استفاده از مواد شيميایي بايد بر چسب آنها را دقيقا مطالعه نمود .
دويدن در محل کار اکيدا ممنوع است .
هواي فشرده نبايد به سمت اشخاص گرفته شود .
در صورت وجود هر گونه اختلال در وضعيت جسماني بايد سريعا به پزشک مراجعه نمود .
وقوع هر گونه حادثه بايد توسط پرسنل سريعا به واحد ايمني گزارش گردد . بديهي است شدت حادثه تاثيري در اين مورد نداشته و کليه حوادث بايد گزارش شوند .
در صورتيکه در ساختمان کارگاه دهانه يا دهانه ها يا حفره هائي موجود باشد که احتمال سقوط اشخاص برود ، بايد به وسيله نصب پوشش هاي فلزي محکم و نرده هائي که حداقل ارتفاع آنها ٦٠ سانتي متر باشد موجبات جلوگيري از سقوط افراد و رفع خطر را فراهم آورد .
کليه پرسنل موظفند به تذکرات ايمني که از طرف مسئولين ايمني ارايه مي گردد توجه نمايند .
دستکاري تابلو ها و تجهيزات ايمني به هر شکل ممنوع است .
شوخي در محيط کار و ايجاد خطر براي خود و ديگران اکيدا ممنوع و فرد يا افراد خاطي مشمول جريمه خواهند بود .
از بين بردن شرايط ايمني موجود به هر شکل و از سوي پرسنل اکيدا ممنوع است .
انجام هر گونه اقدامي که خارج از تخصص و وظيفه باشد اکيدا ممنوع است .
شستشوي بدن يا البسه کار با بنزين و يا مواد قابل اشتعال ديگر اکيدا ممنوع است .
پرتاب ابزار و يا وسائل کار ممنوع مي باشد .
قرار دادن مواد ويا پارچه هاي آلوده روغن و يا هر ماده قابل اشتعال ديگر در داخل گنجه هاي لباس ممنوع است.
کليه پرسنل موظف به نگهداري صحيح از وسايل فردي خود هسنتد .
تمامي مسئولين و سرپرستان شيفت موظف هستند کارگران خود را ملزم به رعايت موازين ايمني و بهداشتي نمايند .
5کليه افرادي که در سايت تردد مي نمايند بايستي داراي کارت تردد باشند .
فعاليت کارگران کمتر از ١٨ سال در سايت به هر عنوان اکيدا ممنوع است .
دوره آموزش ايمني و بهداشت کار براي کليه پرسنل شرکت و پيمانکاران قبل از ورود به کارگاه و شروع کار الزامي است . بديهي است صدور کارت تردد در سايت منوط به طي اين دوره خواهد بود .

در صورت مشاهده تخلف يا عدم رعايت مقررات و دستورالعمل هاي ايمني و بهداشت کار واحد ايمني مي تواند دستور توقف کار در بخش يا واحدهاي مذبور را که از شرايط ايمني مطابق آيين نامه ها ، برخوردار نيستند را تا زمان برقراري شرايط ايمن و تامين نقطه نظرات واحد ايمني صادر نمايد. بديهي است در اين حالت مسئولین اجرائی حق شکايت و مطالبه خسارت در اثر توقف کار را نخواهد داشت .

پيمانکار مسئوليت ايمني و بهداشت کليه پرسنل تحت پوشش خود را داشته و هزينه هاي ناشي از اين امر مستقيما به عهده وي خواهد بود .

سرپرست ايمني پيمانکار بايد ظرف مدت ١٢ ساعت گزارش حوادث به وقوع پيوسته را به واحد ايمني شرکت ارائه نمايد .

پيمانکار موظف است کليه کارگران را قبل از استخدام در خصوص اصول ايمني و بهداشت کار کاملا توجيه نمايد . کليه مسئوليت هاي ناشي از عدم انجام اين کار به عهده پيمانکار خواهد بود .

روشن کردن آتش در سطح کارگاه و همچنين افروختن آتش در ظروف اکيدا ممنوع است .

استفاده از هيترهاي برقي غير استاندارد و معيوب و بخاري هاي قطره اي و باغي در کارگاه ها و همچنين چراغ هاي نفتي گازسوز ( در فضاي بسته ) اکيدا ممنوع است .

رعايت قوانين رهنمائي و رانندگي در سايت الزامي است. بديهي است که حداکثر سرعت مجاز وسائل نقليه سبک ٣٥ کيلومتر و وسايل نقليه سنگين ٢٥ کيلومتر در ساعت مي باشد .

کليه رانندگان وسايل نقليه که در سايت تردد مي کنند بايد داراي گواهينامه ويژه رانندگي با وسايل نقليه مربوطه داشته باشند .

جهت موتور سواران استفاده از کلاه ايمني هنگام تردد در سايت الزامي است .

روسای کارگاه ها بايد اطمينان حاصل کنند که در کليه مراحل کار کارکنان و نيز پيمانکاران تحت پوشش به تمام ملزومات و لوازم حفاظت فردي مجهز باشند . بدين معنا که به طرز صحيحي از آنها استفاده و نگهداري نمايد و در صورت ايجاد نقص يا مفقود شدن آنها بدون دريافت هزينه نسبت به جايگزيني آنها اقدام خواهد نمود .

پرتاب هر نوع شي يا ابزار کاري براي کارگراني که در ارتفاع کار مي کنند ممنوع مي باشد. در اينگونه موارد مي توان از قرقره يا طناب استفاده نمود .

در هر جا يا محلي علامتي ملاحظه نموديد اگر مفهوم علامت براي شما روشن بود حتما دستور آنرا اجرا نمائيد در غير اينصورت از نمايندگان ايمني سايت سوال نمائيد .

ورود به محل هائي که ممنوع اعلام شده غير مجاز و مشمول جريمه خواهد بود .

استفاده از آسانسور در دفتر مرکزی در روزهای تعطیل ممنوع می باشد.

نگهداشتن خودرو روشن در پارکینگ دفتر مرکزی ممنوع می باشد.

دست کاری تابلوها و کابل های برق در دفتر مرکزی توسط پرسنل ممنوع می باشد.

ودویدن در راهروها  و راه پله ها برای کلیه پرسنل ممنوع می باشد.

استفاده از کمربند ایمنی برای رانندگان خودرو و استفاده از کلاه ایمنی برای پیک های موتور سوار الزامیست.

انجام هرگونه شوخی که باعث ایجاد خطر می شود توسط پرسنل دفتر مرکزی ممنوع می باشد.

ایجاد صداهای نا بهنجار و صحبت کردن با صدای خیلی بلند در سطح دفتر مرکزی ممنوع       می باشد.

نکات زیست محیطی

هنگام گريس کاري و تعويض روغن ، ريختن آنها روي زمين اکيدا ممنوع است .

در صورت مشاهده لکه هاي روغن در کف کارگاه بايد سريعا نسبت به نظافت محل اقدام نمود .

از روشن نگهداشتن بیهوده ماشین آلات در کارگاه ها و دفتر مرکزی خودداری گردد.

از آتش زدن ضایعات ، زباله و لاستیک و ... در کارگاه ها خودداری گردد.

از آلوده کردن سطح داخل و خارج از کارگاه ها و کمپ ها توسط هر گونه زباله یا نخاله خودداری گردد.

دستگاه هایی مانند کارخانه آسفالت و سنگ شکن ها بایستی از نظر فنی کاملا سالم بوده تا باعث ایجاد آلودگی هوا نگردند.

از آلوده کردن آبهای سطحی ، رودخانه ها و دریاچه و دریاها خودداری گردد.

صرفه جویی در مصرف سوخت و انرژی مانند بنزین ، گازوئیل ، نفت ، گاز و برق در کلیه کارگاه ها و کمپ ها و دفتر مرکزی الزامیست.

حفظ و نگهداری از درختان و فضای سبز موجود در کارگاه ها ، کمپ ها و دفتر مرکزی الزامیست.

در صورت ورود نا خواسته هر گونه حیوان به محوطه کارگاه ها و کمپ ها همواره سعی گردد که با هماهنگی سرپرست HSE از محوطه خارج گردد و در صورت عدم توانایی برای خارج کردن از مراجع ذیصلاح مانند اداره منابع طبیعی منطقه کمک گرفته شود.

درشرایطی همچون زمستان که حیوانات به کارگاه ها یا کمپ ها نزدیک می شوند یا پناه می آورند ، نبایستی به آنها آزار و اذیتی رساند و طبق بند قبل اقدام گردد.

حتی المقدور جهت ایجاد فضای سبز و درختکاری در سطح کارگاه ها و کمپ ها  سعی گردد.

از اتلاف و ریختن مواد شیمیایی کارگاهی در سطح زمین یا آبها خودداری گردد.